VARNING! för långa, många rader...



Varför är det si och inte så?
Varför är det så och inte si?

Under en eftermiddagspromenad i värmen har jag slängt tankar hit och dit, vridit och vänt ut och in på funderingar samtidigt som jag frenetiskt tuggat på Tutti Frutti-godisbitar. Att under tiden man grubblar och funderar ha något att tugga på gör hela grubbleriet så mycket enklare. Man får ett bättre flyt, en bättre rytm, ett bättre tänk och en bätte bearbetning helt enkelt. Om det sen är en ursäkt för att mitt i veckan få proppa i sig socker är inte upp till mig att avgöra. Klandrar dig inte, du som behagar läsa mina rader, om du nu skulle tänka tanken men jag måste få tillägga att den som känner mig vet att jag ogärna kastar i mig gotter i veckorna. Sådana lyxigheter sparar jag annars till helgerna.

Vad mina tankar cirkulerat kring är hur det kommer sig att vi människor är så duktiga på att dra upp, skriva ut, tjata om, älta och gnälla över negativiteter. Saker som är jobbiga får ta så mycket större plats än det positiva. Om det negativa drar ner oss och det positiva lyfter oss borde väl det sistnämnda få fasen så mycket mer uppmärksamhet än det förstnämnda. Oavsett situation, plats, människa. Eller?

Självklart har man all rätt att häva ur sig och "spy lite galla" då och då men merparten av det man skriver ut ska väl ändå ha en positiv influens? Hur vore det om vi alla tänkte till ibland och försökte lyfta fram allt bra vi har i våra liv, det som får oss glada och gör vår vardag så bra som den faktiskt är istället för att snabbt som attan se neråt på det som gör vårt liv så mycket jobbigare. Varför inte kasta ur oss positiva, uppmuntrande ord till kompisen som är så fin i sin kjol, eller lagkamraten som kämpar så hårt för laget, eller pappa som lyckats såå bra med köttet på grillen denna gång. Hur svårt är det att putta folk i sin omgivning framåt och åt rätt håll. ALLA förtjänar väl ändå att få höra när han/hon gjort något fantastiskt bra, eller är söt för kvällen, eller har en underbar personlighet?

Tänkvärt! 
Ger man så får man (oftast) tillbaka och alla mår bra av att ha gladare människor omkring sig.



Kommentarer
Postat av: HannaLu

Som den ordkonstnär du är, har du lyckats knåpa ihop ett innehållsrikt inlägg och ett inlägg som många borde fundera på...



Jag ska bli bättre på att berömma och föra mina nära och kära framåt med positiv attityd :)



Tack min fina underbara vän

2010-07-28 @ 22:43:00
URL: http://halu.blogg.se/
Postat av: Gunnar

Du har så rätt min vän!

Fram med det positiva! Så blir alla genast mycket gladare!

Kramisar

2010-07-29 @ 11:14:05
URL: http://gunnsa.blogg.se/
Postat av: Hanna T

De där har du fått till bra.

Mycket tänkvärt..

För tänk så sjukt mycke ett litet ord kan göra ibland!! behövs så lite, men de kan ändå betyda så mycke.. och hur svårt är de? Alla behöver vi uppmuntrande ord..



Ha de bra sötis, Ta hand om dig.

kramar om <3<3<3



Ps: Du är en toppen go tjej som jag är såå sjukt glad att jag fått lära känna..

2010-07-29 @ 17:07:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0